A József Attila Kör, a L’Harmattan Könyvkiadó és a Nyitott Műhely örömmel tudatják, hogy megjelent
KRUSOVSZKY DÉNES: KÍMÉLETEN SZENTIMENTALIZMUS
és NEMES Z. MÁRIÓ: A PREPARÁCIÓ JEGYÉBEN című kötete
– a beszélgetés résztvevői: Seregi Tamás, Nemes Z. Márió, Krusovszky Dénes, moderál: Urfi Péter –
Nekrofil esztétika és poszthumán költészet a boncasztalon
Mint mindnyájan tudjuk, Neruda postása nem értette, mi a metafora. A száműzött költő megtanította neki. Hogy ezután észrevehesse a metaforákat a versekben ő is. Az új irodalom olvasóinak mindig jót tesz a kritikai segítség. Ám nem minden nemzedéknek adatik meg olyan kortárs értelmező, aki folyamatosan együtt mozogva a legújabb fejleményekkel, lépésről lépésre vezethetné be övéit és tétova olvasóikat a szépirodalomba. Ilyenkor a művészek maguk értelmezik saját műveiket, jelölik ki a hozzájuk vezető elődöket. A folyamatosan történő irodalom így írja át újra és újra az irodalom egészének történetét, így teszi láthatóvá a szövegekben már korábban megtörtént újraírást. Mit kezdjünk velük? Krusovszky Dénes saját kortársai (Győrffy Ákos, Lanczkor Gábor, Nemes Z. Márió, G. István László, Bajtai András, Kiss Judit Ágnes, Bognár Péter) és egyre fontosabbá váló elődeik (Tandori Dezső, Marno János, Borbély Szilárd, Takáts Zsuzsa, Szijj Ferenc, Gál Ferenc, Kemény István) irodalmának dolgában egyaránt roppant értékes és finom tanácsokat ad. Pontosan tudja, hogy meddig lehet, és hogyan kell nézni egy dolgot, egy irodalmi tárgyat, egy problémát, egy metaforát. Könyvével megtanítja nekünk, hogy most már pontosan tudjuk, és vegyük észre mi is.
Krusovszky Dénest ez a kötet – értelmezőként – akkor is a történő irodalom egyik centrumába röpítené, ha – költőként – nem volna már évek óta teljes joggal ott.
(Szilasi László Krusovszky Dénes kötetéről)
“Ezek a figurák nem rendelkeznek materiális vagy pszichikai identitással, szabadon variálható „testcsonkok” csupán, vagyis az alakegyüttes egésze is csak imitálja a drámai szituációkat, hiszen a szoborpark bármikor újraprogramozható. Az amorf elevenség tapasztalatával találkozunk itt is, ugyanis Péli Barna alakjai egy olyan interszubjektív formátlanságból „merülnek fel” uszadékszerű formahulladékként, mely bármikor visszaszippanthatja őket.”
(Nemes Z. Márió: A preparáció jegyében)
Krusovszky Dénes (1982, Debrecen), költő, író, kritikus. Az ELTE magyar, összehasonlító irodalomtudomány, és esztétika szakán tanult. Szerkesztett egyetemi folyóiratot (Puskin Utca), negyedéves lap versrovatát (Ex Symposion), és könyvsorozatot is (JAK Világirodalmi Sorozat). Eddig négy verseskötete (Az összes nevem, 2006, Elromlani milyen, 2009, A felesleges part, 2011, Mindenhol ott vagyok, 2013), egy novelláskötete (A fiúk országa, 2014) jelent meg, de bemutatták már drámáját is (Az üveganya). A Kíméletlen szentimentalizmus az első esszé és kritika-kötete. 2008-ban Junior Príma, 2012-ben József Attila díjat kapott.
http://krusovszky.wordpress.com/
Nemes Z. Márió (1982, Ajka) költő, kritikus, esztéta. AZ ELTE Filozófiatudományi Doktori Iskolájában idén szerzett doktori fokozatot. Eddig három verseskötete jelent meg (Alkalmi magyarázatok a húsról, JAK-L’Harmattan, 2006; Bauxit, PRAE, 2010, A hercegprímás elsírja magát, 2014, Libri). Rendszeresen publikál irodalmi, képzőművészeti, filmes tárgyú kritikákat és szakszövegeket. A preparáció jegyében az első esszé/tanulmánykötete. Jelenleg Berlinben folytat posztdoktori kutatásokat. A Technologie und das Unheimliche kultúraelméleti fanzine egyik szerkesztője.
http://marionettt.wordpress.com/
A belépés díjtalan.