A Francia Új Hullám Filmművészeti Szakkönyvtár és Könyvkiadó, a Szerzői Filmklub, valamint a Nyitott Műhely 2017-ben bemutatja: MICHELANGELO ANTONIONI tekintete, amely megváltoztatta a filmművészetet
ANTONIONI: TÚL A FELHŐKÖN
– meghívott előadó: Sárosi Attila filmesztéta –
“Nem volt két különbözőbb mester a modern európai művészfilmben, mint az a kettő, akik ugyanazon a napon haltak meg. Bergman és Antonioni a modern korszak két pólusa. Bergman a tiszta mélység, Antonioni a tiszta felszín. Bergman az arc filmművésze, Antonioni a tájé. Bergman a tovább nem fokozható lelki dráma, Antonioni a dráma nélküli lelki üresség. Bergman a nagyközeli, Antonioni a totálkép. Bergman a szubjektív személyesség, Antonioni a személytelen hideg távolságtartás. Bergman a modern filmművészet nagy magányosa, Antonioni a modern filmművészet legnagyobb iskolateremtője. Ha Bergman meghal 1955-ben, szegényebbek lennénk egy óriással; ha Antonioni meghal 1955-ben, ma mást értenénk modern filmművészeten. /…/
Pedig 1955-ig Antonioni összes fontos stilisztikai vonása megvolt már. Sőt – szemben Bergmannal – megvolt már a legelső filmjében is. Hogy úgy mondjam, teljes fegyverzetben pattant ki a filmművészet istenének fejéből 1950-ben. Minden, amiről elhíresült később, már első filmjében, az Egy szerelem krónikájában megvolt, sőt bizonyos dolgok, melyek később „antonionis stílusjegyekként” váltak ismertté, csak itt voltak meg tiszta formában.”
(Kovács András Bálint: Az eltűnt mester – Antonioni és a modernitás)
Antonioni, Malkovich, Marceau, és persze hogy Velence, no meg ez a csodasárga esőkabát
Túl a felhőkön /Al di lá delle nuvole/, francia-olasz-német romantikus dráma, 1995112 perc – rendezte: Michelangelo Antonioni, Wim Wenders, vágó: Michelangelo Antonioni, Claudio Di Mauro, Peter Przygodda, Lucian Segura, operatőr: Alfio Contini, Robby Müller, zeneszerző: Lucio Dalla, Laurent Petitgand, Van Morrison, forgatókönyvíró: Tonino Guerra, Wim Wenders, Michelangelo Antonioni, szereplők: a rendező – John Malkovich, a lány – Sophie Marceau, Irene Jacob, Patricia – Fanny Ardant, Carlo – Jean Reno, a fiú – Vincent Perez, barát – Jeanne Moreau, a férj – Peter Weller, Marcello Mastroianni, a hölgy – Chiara Caselli
Négy történetből álló szkecsfilm, mindegyiknek középpontjában a nővel. Belső utazás Antonioni szavaival “a még senki által sosem látott, abszolút és rejtélyes valóság igaz képe felé”.
* * *
Tervezett program (a változtatás jogának fenntartásával):
december 6. – Antonioni és mások: Eros
január 3. – Wim Wenders: Halál Palermóban
február 7.
március 6.
április 3.
május 1 (7)
június 5.
Belépődíj: 900 Ft (Önkéntes jegyszedő kerestetik.)