MITŐL SZÓL A HARSONA?
A hangszert megszólaltatja és beszél róla: FRIEDRICH KÁROLY
– interaktív zenés beszélgető estek a jazzről, minden második kedden, Kerekes György és Pallai Péter vezetésével –
Témák: Karcsi bemutatása. Karcsi bemutatja hangszerét és beszél a hangszer használatának történetéről, majd a jazzben játszott szerepéről. Mivel FK jazztörténetet is tanít, szó lesz, – zenei illusztrációkkal fűszerezve – a hangszer stílusformáló nagyjairól, Karcsi kedvenceiről …és bármi másról, amire a közönség kiváncsi.
AZ ESEMÉNY INTERAKTÍV – KÉRDEZNI LEHET, SŐT AJÁNLATOS!
A kérdezőbiztos: KEREKES GYÖRGY
A közönség félénkebb tagjainak képviselője: PALLAI PÉTER
(És legyen ez a reklám helye: a Nyitott Műhelyben kapható a legjutányosabb áron „A Jazz Évszázada” c. könyvük)
FRIEDRICH KÁROLY hat éves korától tanult zenét, kezdetben zongorázott, 12 éves korától harsonázott, majd egy évvel később bőgőzni is elkezdett. Hamarosan meghívták a városi fúvószenekarba, majd a szimfonikus zenekarba is. Mindkét együttes magas színvonalon játszott, ahol Friedrich szólamvezető volt. Hetedik általánosba járt, amikor első jazz együttesét megalakította, velük megyei versenyt is nyert. 1964-ben felvették a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola harsona szakára és a Zenegimnáziumba, majd beiratkozott a Szakiskola újonnan megalakult jazz tanszakára. Ezt az iskolát 1969-ben végezte el színjeles eredménnyel. Klasszikus konzervatóriumi tanulmányai befejezése (1977) után felvették a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Tanárképző Tagozatára Budapesten. Diplomáját 1970-ben szerezte meg. Iskolái elvégzése után magánúton klasszikus zeneszerzést tanult. Már diákkorában bekerült a hazai jazzélet sűrűjébe. Saját együttese mellett az összes hazai és számos külföldi kiválósággal játszhatott, Gonda János pedig még diákkorában meghívta a jazz tanszakra tanárnak 1977-ben. Az egyre kevesebbet vállaló Pernye András óráit vette fokozatosan át, azóta tanítja a jazztörténet tárgyat. 1972-ben egy évre külföldre szerződött: Svédországban, Svájcban és Etiópiában dolgozott. Visszatérése után az akkori idők legjobb jazzrock együttesébe, a Syriusba került. Mellette folytatta a tanítást a jazz tanszakon, ahol a jazztörténet mellett zeneelméletet és zenekari gyakorlatot is tanított. A 70-es évek közepétől jazz hangszerelést is oktat. Saját jazz együttese is működött, valamint több száz jazz, rock ill. egyéb könnyűzenei lemez közreműködője volt. Emellett számos hanglemez és TV show hangszerelési, zenei rendezői munkáját végezte, illetve végzi a hangszeres közreműködés mellett. 1985-ben többedmagával megalakította a Budapest Big Bandet, amely hazánk első professzionális jazz nagyzenekara volt több mint húsz esztendős szünet után. Ennek az együttesnek társvezetője és hangszerelője volt. Már korábban is publikált jazz témájú cikkeket, de a 90-es években kezdett rendszeresen hanglemezkritikákat írni a MaJazz és a Gramofon számára. Két jazz hangszereléskönyvet is írt, az egyiket kis, a másikat pedig nagyzenekarra. Jelenleg egy három kötetesre tervezett jazztörténet jegyzet második köteténél tart. Amikor a jazz tanszak a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola fennhatósága alá került, adjunktus lett, az intézményben jelenleg docensként működik. 2003-tól a jazzharsona tárgy tanára, ezen kívül jazztörténetet, hangszerelést és számítógépismereteket is tanít. 2006-ban megkapta a Szabó Gábor díjat, az egyetlen hazai szakmai jazz díjat.
https://www.youtube.com/watch?v=VQQrvYDIQd8
…a két vitavezető…
A vitavezetők csak az első, október 20-án kezdődő sorozat témáját vésték kőbe: ez az eredetileg több mint egy évtizede, szintén a Nyitott Műhelyben nagy érdeklődés mellett megrendezett “Mitől szól a…” című hangszeres bemutatók felújítása lesz, melynek keretében minden alkalommal más-más hangszert mutat be élőben és felvételekről is annak egyik kiváló exponense.
FOGYASZTÁSI KÉNYSZER NINCS, DE
MELEGEN AJÁNLJUK A NYITOTT MŰHELY
LEGENDÁS ÉTEL- ÉS ITAL KÉSZLETÉT.
Szeretettel vár minden jazzkedvelőt, zenészt,
énekest, érdeklődőt és kritikust.
Kerekes Gyuri és Pallai Péter
Belépődíj: 500 Ft