A Francia Új Hullám Filmművészeti Szakkönyvtár és Könyvkiadó, Szerzői Filmklub és a Nyitott Műhely a Nagy Francia Forradalom ünnepén bemutatja:
MAX OPHÜLS: AZ ÉLET ÖRÖMEI című filmjét
– meghívott előadó: Sárosi Attila filmesztéta –
“…egy olyan korszakban, amikor a filmek megpróbálnak a valósághoz közel férkőzni – valódi helyszínek, amatőr szereplők, életből ellesett történetek révén – Ophüls következetesen az ellenkező irányba halad. Filmjei tökéletesen álomszerűek. Történetei nem kötődnek a hétköznapi realitáshoz (ezért is vonzotta Hollywood). A mesélési módban, a díszletek, helyszínek valószínűtlen, nagy terveivel, a lépcsők sokaságával, az előterek, függönyök, tükrök valóságtorzító hatásával álmainkat idézi. Kamerája szüntelenül mozog, kocsizik, emelkedik, forog, „repül” a díszletekben, akárcsak álmában repül az ember, a gravitációt és a térbeli korlátokat legyőzve. A „barokkos” díszletek között kígyózó kamera-mozgásban valóban a barokk képzőművészet mozgás-eszményét lehet felfedezni, és a szecesszióét, melynek szellemi rokona. Ezek az egy jelenetet összefogó, szakmai szempontból is bravúrnak számító beállításai csodálattal töltötték el követőit (Kubrick első filmjének forgatásánál meghatottan látogatta meg a Bavaria stúdióban a Lola Montés pusztuló díszleteit). Ugyanez a módszer kétségbe ejtette producereit. Az Ophüls által forgatott anyag ellenállt minden utólagos beavatkozásnak.”
Kézdi-Kovács Zsolt: Az élet számomra mozgás /Jegyzetek Max Ophülsről/, Filmvilág, 1987/10
Az élet örömei /Le plaisir/ – feliratos, francia szkeccsfilm, 97 perc, 1952, rendező: Max Ophüls, író: Guy de Maupassant, forgatókönyvíró: Max Ophüls, Jacques Natanson, zeneszerző: Hajós József, Maurice Yvain, operatőr: Philippe Agostini, Christian Matras, vágó: Léonide Azar, szereplők: Ambroise – Jean Galland, az orvos – Claude Dauphin, Rosa – Danielle Darrieux, Joseph Rivet – Jean Gabin, Julien Ledentus – Pierre Brasseur, Fernande – Paulette Dubost
“Rátalált a szerelemre, a dicsőségre és vagyont szerzett. Hát nem ez a boldogság? – Mégis nagyon szomorú történet. – Drága barátom, a boldogságban nincsen semmi öröm.” – fejeződik be a film “narrációja”. Három önálló – de mégis egybetartó, egyetlen rendező által rendezett – epizódból álló szkeccsfilm.
Az elsőben – Maszkban – egy hatalmas, üres palotába tér haza meghalni az ifjúságát hajszoló férfi. A középsőben – a Tellier-házban – egy kisvárosi bordélyház lakói vidékre utaznak az egyik lány húgának első áldozására. Az utolsóban – a Modellben – a festő feleségül veszi az örökre tolókocsiba kényszerült modelljét, aki miatta lett öngyilkos...
(A vetítéssel a szeptemberben folytatódó Michelangelo Antonioni-életműsorozatunkhoz is kapcsolódunk.)
A film előtt és után beszélgetési lehetőség.
Belépődíj: 900 Ft