FEHÉR GYÖRGYRE EMLÉKEZÜNK
A kerekasztal-beszélgetés tervezett résztvevői:
Bánsági Ildikó színésznő,
Báron György filmesztéta, az est moderátora,
Czeilik Mária Cili, Fehér György állandó vágója,
Derzsi János színész,
Dobra János karmester, a Magyar Televízió művészeti szerkesztőségének vezetője,
Edelényi János operatőr-rendező, Fehér György legmeghatározóbb alkotótársa,
Gerő Péter rendező, a Magyar Televízió Fiatal Művészek Stúdiójának alapítótársa,
Haumann Péter színész,
Lénárt István gyártásvezető, Fehér Györgyöt első megihlető “arc”,
Pentelényi László alapító, szerkesztő, kiadóvezető.
(A további meghívott vendégek szervezés alatt.)
2020. február 7-én, pénteken 19.00 órai kezdettel a budai Nyitott Műhely hangulatos nagytermében – a Szerzői Filmklub szervezésében – ünnepli a Francia Új Hullám Filmművészeti Szakkönyvtár és Könyvkiadó fennállásának 10. évfordulóját, ami egyben Fehér György (1939-2002) operatőr-rendező 81. születésnapjának apropóján került éppen a februári alkalomra. Ezzel – nem titkolt szándékkal – hagyományt szeretnénk teremteni, aminek a keretében minden év február elején megemlékeznénk a rendezőről.
„Mit tud ez az emberi arc elmondani a filmvásznon (vagy a képernyőn) egy olyan korban, amikor az arcról sokat beszélnek, de a premier plán többnyire a totálok közé ékelt állapotjelzővé alacsonyodott?” (Forgách András)
A 10. születésnap alkalmából beharangozásra kerül a kiadó új sorozata, amit “Szerzőifilmes Gondolkodók” címmel indítunk útjára. A sorozat célja, hogy azon magyar, szerzői filmes alkotók gondolatait tárjuk az érdeklődők elé, akik noha meghatározó módon vettek részt a magyar filmtörténelemben, még sincsenek benne kellőképpen a hazai filmművészeti diskurzusban. Az első kötet – “AZ ARCOK ISKOLÁJA” címmel – Fehér György operatőr-rendező munkásságát fogja bemutatni, terveink szerint 2020 végén, vagy 2021 elején.
„Kevés az olyan rendező, akiért az ember hajlandó fél tizenegyig a televízió előtt gubbasztani, hajlandó a Művészeti Magazint is végignézni, hogy utána láthasson egy harmincperces operát (Barabbás). Kevés az olyan rendező, akinek ennyire várjuk az újabb jelentkezését, mert sejtjük, milyen lesz, tudjuk, hogy egy már megismert és bevált, de egyéni és újszerű formanyelven nyilatkozik meg, és tudjuk, hogy mindig sajátos szellemi izgalmat nyújt. Kevés az olyan rendező, aki következetes anélkül, hogy modoros lenne; eredeti, anélkül, hogy különcködne; és egyszerű, anélkül, hogy szürkévé válna. Kevés az olyan rendező, akinek az egyéniségét nem őrli fel a műsorfolyam örökmozgó imamalma és főleg nagyon kevés az olyan rendező, akit három nagyobb produkció után már a legjelentősebbek között tart számon a közönség és a kritika is.” (Váncsa István)
Pilinszky megfogalmazásával a nagy művészet sose „unalom előtti”, hanem „unalmon túli” volt – és lesz is talán. Elég csak Fehér képeire gondolni, amelyekben az unalom egyenrangúan épül be a halállal, s csupán ezt meghaladva ér el, juthat el egyáltalán abba a szabadságba, aminek megsejtése és megidézése a mindenkori remekművek privilégiuma volt – és marad.
A tervek szerint az est folyamán prof. Karl Bardosh a new yorki egyetem filmprofesszora (azaz Bárdos Károly filmrendező, Fehér György korai alkotótársa, a Csend (1968) c. főiskolai felvételi vizsgafilmjének társrendezője) New Yorkból fog bejelentkezni.
“Igazoltan” távol maradó:
“Nekem akkor este „Széllel szembe” előadásom lesz. Pedig nagyon szerettem volna ott lenni.” (Jordán Tamás)
“Köszönöm a meghívást, sajnos koncertem van aznap, így nem tudok elmenni az emlékestre.” (Vajda János)
Az est bevezetőjeként vetítésre kerül Fehér György kedvenc rövidfilmje, a Bagoly-folyó (La riviére du hibou, 1962) Robert Enrico rendezésében, amelyet Sárosi Attila filmesztéta értelmez majd az érdeklődők számára.
“Robert Enrico minden idők egyik legszebb és legálomszerűbb rövidfilmjét alkotta meg, a hallucinációk, lassítások, hagymázas éber álmok minienciklopédiáját.” (Bikácsy Gergely)
Az év folyamán – terveink szerint – minden hónapban be fogjuk mutatni kiadónk egy-egy meghatározó eseményét.
A belépés díjtalan, de támogatást elfogadunk.