A Harmónia Jazzmühely és a Nyitott Mühely zenével bőségesen illusztrált sorozata
7. CHARLIE PARKER – DIZZY GILLESPIE
Kerekes György és Pallai Péter jazztörténeti elöadásai
Ezen az estén a modern jazz két szülőatyját mutatjuk be.
Egy virtuóz alt-szaxofonos, Charlie Parker volt Armstrong óta az egyetlen zenész, aki befolyásolta a jazz egészét és jóformán az amerikai zene minden vetületét – a hangszer-szólistákat, az énekeseket, a zeneszerzőket és a hangszerelőket. Halála évében, 1955-ben újításaitól visszhangzott minden műfaj, természetesen a jazz, de a rock-and-roll, a country muzsika, a filmek és TV-műsorok kísérőzenéje, sőt még a szimfónikus művek is.” Ezt sajnos Gary Giddins, a kiváló amerikai zenetörténész írta róla, nem pedig Pallai Péter, aki ez alkalommal Parker lenyügöző zenei örökségét méltatja.
Egyetlen zenész volt a negyvenes évek közepén, Dizzy Gillespie, kinek elképzelései teljesen szinkronban voltak Parkerével, s aki ráadásul ugyanolyan sziporkázó ötletparádét produkált a legnehezebb fúvóshangszeren, a trombitán, mint a nagy alt-szaxofonos. Hasonlóságuk a zenére korlátozódott. Az életvidám, sőt bolondos, de munkájában teljesen fegyelmezett, az italtól és drogoktól tartózkodó Gillespie minden más szempontból tökéletes ellentéte volt “szívdobbanása másik felének”, ahogy Parkert nevezte. Gillespie életéről és zenéjéről Kerekes György beszél.
A zenei illusztrációkhoz a kiváló berendezést a Philos Audio szolgáltatja Takács Zoltán és Kulcsár Bence személyében.
A belépés díjtalan.