KÖLTÉSZET NAPJA

Események betöltése
  • Ez az esemény elmúlt.

KÖLTÉSZET NAPJA

BETEGSÉG MIATT ELMARAD!!!!!!

PETRI DALOK
Krulik Zoltán – ének, gitár, Juhász Endre – duduk, szaxofon, Horváth János – gitár

Petri György verseivel a 70-es évek közepén ismerkedtem meg és néhányat már akkor megzenésítettem, összeismerkedésünk is e daloknak volt köszönhető, a Pataki Művelődési  Házban rendezett est jóvoltából. Szerette ezeket a dalokat, bíztatott a továbbiakra. Eljártam hozzá verseimmel is az Eötvös u. 22-ben lévő kis udvari házikójukba. A roppant puritán szobában kis asztalon az írógépe fölött Bibó fényképe függött, párizsi utcatábla a falnak támasztva, 68-as utcakő a sarokban. Mint útbaigazítóra, mesterre tekintettem rá ezekben az években. Egyre inkább egyfajta belső emigrációba vonult. A szamizdatban megjelent kötetei különös, „tiltott gyümölcsnek” számítottak, konspiratív úton lehetett csak hozzájutni, szigorúan bizalmas kapcsolatok révén. Többször is nekiláttam, és sok ötlet, töredék született az évek során, de egy műsorra való, végül egész idáig váratott magára. Hét kötetéből válogattam a 70-es, és 80-as években születettek közül, Magyarázatok M számára (1971), Körülírt zuhanás (1974), Örökhétfő (1981), Hólabda a kézben (1984), Azt hiszik (1985), Valahol megvan (1989), Valami ismeretlen (1990).
Krulik Zoltán

Krulik Zoltán: Petri-dalok
Krulik Zoltán emlékeztet. Volt itt valaki, azaz másfél évtizede még kortársunk volt egy fontos költő, aki nemcsak tisztán látott, nemcsak a nevén nevezte a dolgokat – ha kellett nyersen vulgárisan is –, nemcsak pontos kortünetet alkotott, hanem érvényes, hiteles igazságérzetből és emberi vágyból fakadó szellemiséget is. (A „filozófia” szó az ő esetében talán degradáló lenne.) Zoltán produkciója még valamit tesz: közel hozza a személyt, vagyis az embert; törékenységét, esendőségét, rezignációját is – még ha ez utóbbi, vagyis a „jeltelenség” abszurdnak is tűnhet egy költőt illetően. A dalszerző-előadó feltehetően az egyetlen, aki felhatalmazva érezhette magát a megzenésítésre, ugyanis maga a költő közölte vele egy előadáson hallva énekelt versét: nem szeretem a műfajt, de ez a dal jó. Akinek a költő már (vagy még) csak a múlt homályában derengő lírai életművet jelent, most tisztább viszonyulásra kaphat esélyt. A lemezre gyűjtött versek-dalok egy nagyon intim atmoszférába vonják be a nyitott lelket, a zene és az előadásmód által. A produkció így alkalmas inspiráció lehet egy kíméletlenül őszinte ember, egy lényeg-érzékeny irodalmi életmű, és nem utolsósorban egy szellemi alapvetés alaposabb megismerése, vagy felszínen tartása érdekében.
A szellemi állandó, vagyis a minden korra érvényes értékpontok felismerése nem adatik meg túl sok művésznek, pláne az a képesség, hogy mindezt tűpontosan meg is fogalmazza. Egy nagy költő szellemi hagyatéka sokkal több, mint művészi produktum, lezárt életmű, melyet az utókor, mint egykori kordokumentumot, esetleg sajátos irodalmi-esztétikai kategóriát, besorol, archivál, esetleg valamiféle nyereségként elkönyvel. Az ilyen líra állást foglal, éreztet, megélhetővé tesz érzelmeket, lelkiállapotokat, a rádöbbenés eufóriáját.
Néhány sornyi vers több, összetettebb, alaposabb, árnyaltabb gondolatot tartalmaz, mint sokoldalnyi tudományos értekezés ugyanarról a témáról. Az pedig, hogy aktuális-e, nem kérdés!
2014-ben Petri György szellemi hagyatéka újra, talán változatlanul időszerű…
Matisz László
Belépődíj: 1.000 Ft (Önkéntes jegyszedő kerestetik.)

2015 április 11

Részletek

Dátum: 2015. 04. 11.
Időpont: 21:15 - 23:15

Helyszín

Nyitott Műhely

Ráth György utca 4.
Budapest,1123Magyarország

Weboldal megnyitása

Szervező

Nyitott Műhely
Email: