JIM SHERIDAN: MY LEFT FOOT / A BAL LÁBAM
– magyar felirattal –
Christy Brown (1932 – 1981)
A bal lábam (My Left Foot) – színes, magyar feliratos, ír-angol filmdráma, 98 perc, 1989, rendező: Jim Sheridan, forgatókönyvíró: Jim Sheridan, Shane Connaughton, operatőr: Jack Conroy, zene: Elmer Bernstein, producer: Noel Pearson, vágó: J. Patrick Duffner, szereplők:
Daniel Day-Lewis (Christy Brown), Brenda Fricker (Mrs. Brown), Alison Whelan (Sheila), Kirsten Sheridan (Sharon Brown), Marie Conmee (Sadie), Ray McAnally
Az elmúlt alkalommal az ír film „új hullámának” a kezdeteit vettük szemügyre. Jim Sheridan 1990-ben bemutatott filmjét, a The Field / A rét néztük és vitattuk meg. Az áttörést, és a világ filmes köztudatába való betörést egyébként Sheridan előző filmje, az 1989-es My Left Foot / A ballábam című filmjének hatalmas sikere katalizálta és Neil Jordan filmremeke, az 1992-ben bemutatott The Crying Game / A síró játék erősítette meg. Múltkor felvetődött, hogy esetleg érdemes lenne „visszaugrani” és A rét után megnézni A ballábamat. Nos, így is lesz, a két Oscart és további három jelölést nyert filmet vetítjük: a szegény dublini munkásfiú, Christy Brown (1932 – 1981) igaz történetét. Cerebral palsy-val, agyi bénulással született, s egyedül a ballába ujjait volt képes akaratlagosan mozgatni, hatalmas akaraterővel és környezete segítségével mégis teljes értékű ember lett belőle: íróként, festőként és költőként is híressé vált. (A filmet magyar felirattal vetítjük.)
VOLTA CINEMATOGRAPH – ezen a néven nyílt meg 1909. december 20-án az akkor még brit fennhatóság alatt álló Írország első filmszínháza. Egy ekkor már évek óta Triesztben élő ír fiatalember, bizonyos James Joyce üzleti vállalkozása volt, aki a mozi beindítása céljából látogatott haza szülővárosába, Dublinba. Ám az üzlet hamarosan csődbe ment, Joyce eladta a Voltát, és visszatért az akkor még osztrák-magyar Triesztbe.
Hogy később miként alakult James Joyce sorsa, miként lett belőle az Ulysses és a Finnegans Wake írója, a modernista irodalom emblémája és ikonja, ez közismert. Hogy miként vált Írország érdekessé szinte a kezdetektől a film számára, s miként válhatott az utóbbi harmincegynéhány év során Írország, ha nem is filmes nagyhatalommá, de legalábbis középhatalommá a nemzetközi filmvilágban, evvel a kevésbé ismert és elemzett kérdéskörrel foglalkozik hat részes sorozatunk, ír és „para-ír” filmek megtekintésének és megvitatásának a keretében.
Takács Ferenc kritikus, műfordító, irodalomtörténész, a Magyarországi James Joyce Társaság elnöke. Tarján Tamás napjaink hazai irodalomkritikai gondolkodásának egyik legfontosabb mozgatójaként írja le Takács Ferencet. Mint mondja: „Maga a kritikusi mentalitás van a vérében: a kritizálni necesse est. Mégsem kebelezi be sem a vizsgált művet, sem a nála szellemi lakomává váló elemzés olvasóját. Javaslattevő, orientáló véleményalkotásának iránytűje a sok kontextusú függetlenség”
Belépődíj: 900 Ft (Önkéntes jegyszedő kerestetik.)