ahol a kultúra történik
Módosítás vagy leiratkozás: Kattintson ide!
Műhelymonológok

A nagy világon e kívűl nincsen sármodra hely

Tovább a blogra
június 27. kedd 19:00
IRODALMI EST

KÖZÖS TENGER
- Fenyvesi Orsolya, Izsó Zita, Simon Bettina és Terék Anna közös felolvasóestje, közreműködik: Janković-Izsó Nóra és Csüllög Anna (ének) -


„Senki sem száradhat meg nyakig a vízben.” (Alice Csodaországban, 1951)

Az esemény Fenyvesi Orsolya, Izsó Zita, Simon Bettina és Terék Anna zuglói estjének folytatása. A négy alkotó versvilága nem áll távol egymástól, a víz és a tenger metaforája és összetett jelentésrétegei fontos szerepet töltenek be a szövegeikben. Második közös felolvasásuk ismét egy különleges alámerülés a szimbólum használatának mélységeibe.
Az esten Janković-Izsó Nóra és Csüllög Anna egyedi, balladisztikus feldolgozásokat játszanak majd (Sufjan Stevens, Florence and The Machine, Johnny Flynn) a folk és az alternatív világából. A megszólaló zenék középpontjában szintén a víz tematikája áll, így szövegben és zeneileg is összhangot teremtenek az elhangzó versekkel.
Fenyvesi Orsolya (1986) költő, jelenleg Budapesten él. Kötetei: Tükrök állatai (2013, JAK+PRAE.HU), Ostrom (2015, Kalligram).
Izsó Zita (1986) Gérecz Attila-díjas költő, műfordító, drámaíró. Kötetei: Tengerlakó (2011), Színről színre (2014), Pesti nő (interjúk, 2017). Jelenleg a FISZ és a Jelenkor Kiadó világirodalmi sorozatának szerkesztője, továbbá Ayhan Gökhannal közösen szerkeszti az Üveghegy című gyerekirodalmi oldalt (uveghegy.com) és az Átjáró kulturális és közéleti blogot (ayhanizso.blogspot.com).
Simon Bettina 1990-ben született Miskolcon. Költő, művészettörténész. Az ELTÉ-n diplomázott, a József Attila Kör tagja. Első kötete megjelenés előtt áll. Jelenleg Budapesten él.
Terék Anna 1984-ben született Topolyán. Költő, drámaíró. Kötetei: Mosolyszakadás (2007), Duna utca (2011), Vajdasági lakodalom (2016). Harmadik verseskötete a Könyvhéten jelent meg a Forum Könyvkiadónál. 2011-ben Duna utca című kötetéért Sinkó-díjat kapott.
A belépés díjtalan.

június 28. szerda 19:43
DUPLA DUÓ KONCERT

MEZEI / MARKOS DUÓ and STANKOVIC / KUTAS DUÓ
Tijana Stankovic - violin, vocal, objects, Réka Kutas - violoncello, valamint Szilárd Mezei - viola, subjects, Albert Márkos - violoncello, subjects
Free Improvised Music




MEZEI SZILÁRD - MÁRKOS ALBERT DUÓ
A zentai születésű Mezei Szilárd mint hegedűs, brácsás, nagybőgős és zeneszerző különböző felállású zenekaraival (duótól nonettig) kortárs improvizatív zenét játszik, elsősorban saját kompozíciókat. Zeneszerzőként fő érdeklődési területe az improvizáció és kompozíció kapcsolata, a jazz és a népzene. Aktívan foglalkozik színházi zeneszerzéssel is, állandó munkatársa a Jászai-díjas Mezei Kinga, illetve gyakori munkatársa Urbán András és Várszegi Tibor rendezőknek. Kobzon és Oud-on játszik eredeti népzenét, illetve népzenéhez kötodő improvizatív zenét. Előadóként és résztvevőként közreműködött több improvizatív zenei műhelyben, illetve személyiségfejleszto kurzus intuitív zenei részlegének munkájában is. Gyakran játszott és játszik együtt ismert improvizatív zenészekkel (tk. Matthias Schubert, Geröly Tamás, Szabados György, Dresch Mihály, Michael Hornstein, Márkos Albert, Tim Hodgkinson, Peter Ole Jörgensen, Jens Balder, Szelevényi Ákos, Joe Fonda, Michael Jefry Stevens, Joelle Leandre, Hamid Drake Herb Robertson, Frank Gratkowski, Charles Gayle) itthon és külföldön. Zenei írásai a kanizsai Orbis, az újvidéki Új Symposion és a gyori Muhely folyóiratokban jelentek meg. Tagja a Szerbiai Zeneszerzők Szövetségének, illetve a „Gyorfree” – Jazz, Improvizatív- Kortárs- és Népzenei Műhely – Egyesületnek. Jelenleg a Mezei Szilárd Triót, a Mezei Szilárd Quintettet / Sexttet ill. a Mezei Szilárd Ensemble-t vezeti, ezenkívül közreműködik több improvizatív-zenei formációban.
www.szilardmezei.net
Márkos Albert Kolozsváron született 1967-ben, zenész családban. Ötévesen kezdett hegedülni, nyolcéves korában áttért a csellóra. A Kolozsvári Zeneiskolába, majd a Zeneakadémiára járt, utóbbit a másodév végén elhagyta. Játszott csellistaként egy évadot a Vásárhelyi, két vagy három évadot a Kolozsvári Filharmonikus Zenekarban. 1993-ban költözött Budapestre. A Tan Kapuja Buddhista Főiskolára járt négy évig, de ott sem szerzett diplomát. Zeneszerzőként eddig egy albumom jelent meg a BMC gondozásában, Hang hangba hull és hangot kerget címmel. Zenészként leginkább az improvizáció, szabadimprovizáció, instant kompozíció érdekli. Megjelent egy szabadimprovizációs duo lemezünk Mezei Szilárddal a portugál Creative Sources nevű kiadónál, Korom címmel. Ezt követően pedig egy szabadimprovizációs quartet, Gratkowski - Mezei - Márkos - Blume a kanadai Red Toucan kiadónál. Vezetője továbbá a W.H. nevű zenekarnak, mellyel Shakespeare szonetteket és dalokat dolgoznak fel, állandó tagok még: Sena Dagadu, Gryllus Samu, G SzabóHunor. Két CD-jük jelent meg mostanáig. Tagja ezen túl az ARGO nevű zenekarnak (Tijana Stanković - ének, hegedű, Nikos Sahpazis - oud, Ajtai Péter - nagybőgő, Porteleki Áron - brácsa, ütőhangszerek), mellyel főképp rembetiko alapú zenét játszanak, amit improvizációval ötvöznek. Alkalmazott zeneszerzőként színházi zenét, tánc- és filmzenét is komponál. ENSOR 2014 - Best Music Award Albert Markos for I’m the Same, I’m an other 40. Magyar Filmszemle (2009) - Legjobb filmzene - Utolsó idők A Fővárosi Közgyűlés Kulturális Bizottsága (2006) - Különdíj – színházi zeneszerzői munkásságáért, különösen a Krétakör Színház Phaidra c. előadásának zenéjéért


TIJANA STANKOVIC / KUTAS RÉKA DUÓ
Tijana Stanković (SRB / HU) - zenész, zeneszerző, énekel és hegedűn játszik.
Szerb hegedűművész és énekes, jelenleg ő is Budapesten él. Újvidéken népzeneművészetet tanult.  Zenei érdeklődésének középpontjában a balkáni zene, a szabad improvizáció, a kortárs zene, valamint az alkalmazott zene áll. Számos kiváló zenésszel lépett fel, így például Mezei Szilárddal, Iancu Dumitrecuval, Márkos Alberttel, és jelenleg is több együttesben játszik (Argo, Rođenice, Mezei Szilárd Túl a Tiszán Innen Együttes és Hyperion Nemzetközi együttes).
Belépődíj: 1.200, diák: 900 Ft (Önkéntes jegyszedő kerestetik.)

június 29. csütörtök 19:00
SZÖVEG és ZENE 4. / WORDS and MUSIC 4.

LAZÍTS A SZÍV KANTÁRJÁN
- szemelvények BOGNÁR PÉTER poétai munkáiból -



Szöveg - Bognár Péter
Zene - Bolcsó Bálint, Márkos Albert, Tijana Stanković, Szőcs Márton és Szőcs Kristóf
Ez immár a negyedik Szöveg és zene című előadásunk lészen, melyen elhangoznak részletek Bognár Péter poétai munkáiból improvizált zenei körítéssel.
Bognár Péter legújabb verseskönyvében iskolás kori füzetét találja meg és dolgozza át: a költői játék azonban nem csak szellemes versekre, de valódi számvetésre is alkalmat ad. Míg a szerző Bulvár című könyve a sajtó, A rodológia rövid története pedig a tudomány nyelvét sajátította ki, A fényes rend a gyerekkori irományok hangját imitálja. A gyerek, aki ezekben a versekben megszólal, - leginkább a János vitéz hatására - már szeretné önmagát megfogalmazni: ám még nem tudja, hogy ez hogyan és miképpen (nem) lehetséges. Ezt csak a felnőtt tudja, aki valóban hangot ad ezeknek a szövegeknek: így lesz A fényes rend egyszerre felszabadult játék és melankolikus megtorpanás, amely meggyőzően bizonyítja, hogy Bognár nemzedékének egyik legfontosabb alkotója.


Valuska Gábor fotóját a Könyvesblogról 'húztuk át', a költő itt még első verseskötetével pózol (pedig akkor bizony már megvolt a második, a Bulvár, melyre 2011-ben Petri-díjat kapott)

Bognár Péter (1982, Budapesten) alap- és középfokú tanulmányait a Pesthidegkúti Waldorf Iskolában végezte. Az érettségi után az ELTE magyar és összehasonlító irodalomtudomány szakos hallgatója, majd ugyanitt elvégzi az Irodalomtudományi Doktori Iskola Európai és Magyar Reneszánsz Doktori Programját. Versei 2003 óta jelennek meg nyomtatásban, első kötetét (Sajna–sebaj, 2005) a Kláris Kiadó adta ki. A Magvető Kiadónál megjelent művei: Bulvár (2012), A rodológia rövid története (2015), A fényes rend (2017).
Belépődíj: 1.200, diák: 900 Ft (Önkéntes jegyszedő kerestetik.)

július 13. csütörtök 17:30
KLUB

BUDAPESTI MOLYKLUB
- téma: EUROPÉ'S NOT DEAD -


Sziasztok!
A havi rendszerességű klubtalálkozónk júliusi alkalmára szeretném invitálni az érdeklődőket, tagokat és újoncokat egyaránt. Témánk a szomszédos országok irodalma lesz.
Egy kis segítség az olvasmányok kiválasztásához:
https://moly.hu/cimkek/szlovak
https://moly.hu/cimkek/ukran
https://moly.hu/cimkek/roman
https://moly.hu/cimkek/szerb
https://moly.hu/cimkek/horvat
https://moly.hu/cimkek/szloven
https://moly.hu/cimkek/osztrak
Természetesen elegendő a fentiek közül egy olvasmányt választani, nem kell minden országhoz. Mivel igencsak bőséges a választék, nem hiszem, hogy ketten ugyanazt választanánk. Majd meglátjuk. ;)
Remélem, hogy a nyári programok közepette is sokan el tudtok jönni. A helyszín ezúttal is a Nyitott Műhely, ahol a hőségtől menedékre lelve könyvek között hűsölhetünk egyet.
17:30-tól él a foglalásunk a Nyitott Műhelyben, bent nyugodtan várjuk be egymást.
A hely elérhetősége:
http://www.nyitottmuhely.hu/kapcsolat/
Szeretettel várunk minden kedves régi és új érdeklődőt egy jó beszélgetésre!
Bóta Niki
Fotó: https://europeisnotdead.com/disco/books-of-europe/europ…
A belépés díjtalan.

július 14. péntek 19:00
FRANCIA FILMÜNNEP

A Francia Új Hullám Filmművészeti Szakkönyvtár és Könyvkiadó, Szerzői Filmklub és a Nyitott Műhely a Nagy Francia Forradalom ünnepén bemutatja:

MAX OPHÜLS: AZ ÉLET ÖRÖMEI című filmjét
- meghívott előadó: Sárosi Attila filmesztéta -




"...egy olyan korszakban, amikor a filmek megpróbálnak a valósághoz közel férkőzni – valódi helyszínek, amatőr szereplők, életből ellesett történetek révén – Ophüls következetesen az ellenkező irányba halad. Filmjei tökéletesen álomszerűek. Történetei nem kötődnek a hétköznapi realitáshoz (ezért is vonzotta Hollywood). A mesélési módban, a díszletek, helyszínek valószínűtlen, nagy terveivel, a lépcsők sokaságával, az előterek, függönyök, tükrök valóságtorzító hatásával álmainkat idézi. Kamerája szüntelenül mozog, kocsizik, emelkedik, forog, „repül” a díszletekben, akárcsak álmában repül az ember, a gravitációt és a térbeli korlátokat legyőzve. A „barokkos” díszletek között kígyózó kamera-mozgásban valóban a barokk képzőművészet mozgás-eszményét lehet felfedezni, és a szecesszióét, melynek szellemi rokona. Ezek az egy jelenetet összefogó, szakmai szempontból is bravúrnak számító beállításai csodálattal töltötték el követőit (Kubrick első filmjének forgatásánál meghatottan látogatta meg a Bavaria stúdióban a Lola Montés pusztuló díszleteit). Ugyanez a módszer kétségbe ejtette producereit. Az Ophüls által forgatott anyag ellenállt minden utólagos beavatkozásnak."
Kézdi-Kovács Zsolt: Az élet számomra mozgás /Jegyzetek Max Ophülsről/, Filmvilág, 1987/10



Az élet örömei /Le plaisir/ - feliratos, francia szkeccsfilm, 97 perc, 1952, rendező: Max Ophüls, író: Guy de Maupassant, forgatókönyvíró: Max Ophüls, Jacques Natanson, zeneszerző: Hajós József, Maurice Yvain, operatőr: Philippe Agostini, Christian Matras, vágó: Léonide Azar, szereplők: Ambroise - Jean Galland, az orvos - Claude Dauphin, Rosa - Danielle Darrieux, Joseph Rivet - Jean Gabin, Julien Ledentus - Pierre Brasseur, Fernande - Paulette Dubost
"Rátalált a szerelemre, a dicsőségre és vagyont szerzett. Hát nem ez a boldogság? - Mégis nagyon szomorú történet. - Drága barátom, a boldogságban nincsen semmi öröm." - fejeződik be a film "narrációja". Három önálló - de mégis egybetartó, egyetlen rendező által rendezett - epizódból álló szkeccsfilm.
Az elsőben - Maszkban - egy hatalmas, üres palotába tér haza meghalni az ifjúságát hajszoló férfi. A középsőben - a Tellier-házban - egy kisvárosi bordélyház lakói vidékre utaznak az egyik lány húgának első áldozására. Az utolsóban - a Modellben - a festő feleségül veszi az örökre tolókocsiba kényszerült modelljét, aki miatta lett öngyilkos...
(A vetítéssel a szeptemberben folytatódó Michelangelo Antonioni-életműsorozatunkhoz is kapcsolódunk.)
A film előtt és után beszélgetési lehetőség.
Belépődíj: 900 Ft

szeptember 1. péntek 19:00
ANTONIONI FILMKLUB 6.

A Francia Új Hullám Filmművészeti Szakkönyvtár és Könyvkiadó, a Szerzői Filmklub, valamint a Nyitott Műhely 2017-ben bemutatja: MICHELANGELO ANTONIONI tekintete, amely megváltoztatta a filmművészetet

ANTONIONI: LEGYŐZÖTTEK
- meghívott előadó: Sárosi Attila filmesztéta -



"Nem volt két különbözőbb mester a modern európai művészfilmben, mint az a kettő, akik ugyanazon a napon haltak meg. Bergman és Antonioni a modern korszak két pólusa. Bergman a tiszta mélység, Antonioni a tiszta felszín. Bergman az arc filmművésze, Antonioni a tájé. Bergman a tovább nem fokozható lelki dráma, Antonioni a dráma nélküli lelki üresség. Bergman a nagyközeli, Antonioni a totálkép. Bergman a szubjektív személyesség, Antonioni a személytelen hideg távolságtartás. Bergman a modern filmművészet nagy magányosa, Antonioni a modern filmművészet legnagyobb iskolateremtője. Ha Bergman meghal 1955-ben, szegényebbek lennénk egy óriással; ha Antonioni meghal 1955-ben, ma mást értenénk modern filmművészeten. /.../
Pedig 1955-ig Antonioni összes fontos stilisztikai vonása megvolt már. Sőt – szemben Bergmannal – megvolt már a legelső filmjében is. Hogy úgy mondjam, teljes fegyverzetben pattant ki a filmművészet istenének fejéből 1950-ben. Minden, amiről elhíresült később, már első filmjében, az Egy szerelem krónikájában megvolt, sőt bizonyos dolgok, melyek később „antonionis stílusjegyekként” váltak ismertté, csak itt voltak meg tiszta formában."
(Kovács András Bálint: Az eltűnt mester - Antonioni és a modernitás)


Három, különböző városban (Párizs, Róma és London) játszódó epizód mutatja be a háború utáni "legyőzött" fiatalság bukással vagy pusztulással végződő vágyakozását a gazdagságra és a szabad életre, amelyet azonban bűnözés révén vélnek elérhetőnek. (Ennek a különleges szkeccsfilmnek mind a három epizódot Michelangelo Antonioni rendezte!)

* * *
Tervezett program (a változtatás jogának fenntartásával):
2017. október 6. Öngyilkossági kísérlet (in: Szerelem a városban, 1953)
2017. november 4. A kiáltás (1957) ff., mf.
2017. december 1. A kaland (1960, fsz.: Monica Vitti) ff., mf.
Belépődíj: 900 Ft (Önkéntes jegyszedő kerestetik.)