ahol a kultúra történik
Módosítás vagy leiratkozás: Kattintson ide!
Műhelymonológok

A nagy világon e kívűl nincsen sármodra hely

Tovább a blogra
július 17. kedd 19:00
SZÜLINAP

KO 50

Zártkörű rendezvény.

július 18. szerda 19:00
IRODALMI EST / FELOLVASÓ EST

JÁMBOR KÖVETELŐZŐK
SIMON BETTINA, BORSIK MIKLÓS és NÉMETH BÁLINT estje
(ÚJ IDŐPONTBAN!!!)

Borsik Miklós, Németh Bálint és Simon Bettina verseket olvasnak fel előre eltervezett és rögtönzött sorrendben.
Az est címéül választott szófordulat Kassáktól származik. Így utal azokra, akik a költőkön számon kérik verseik vers-mivoltát. (Kassák Lajos: Szintétikus irodalom. Ma folyóirat, 1. évf. 2. szám )
BORSIK MIKLÓS 1986-ban született Budapesten. Dunakeszin nőtt fel. Verseket ír, szerkeszt, néha dobol, rajzol. Az ELTE doktori hallgatója, magyar szakon végzett.
NÉMETH BÁLINT
1985-ben született Sárváron. Első, Kiküszöbölés című verseskötete 2014-ben jelent meg a Liget gondozásában. A második, A hangyák élete a 208. JAK-füzetként látott napvilágot a Magvetőnél.
SIMON BETTINA
1990-ben született Miskolcon, Pécsett nőtt fel. Művészettörténetből diplomázott az ELTÉ-n. Első verseskötete Strand címmel látott napvilágot a 209. JAK-füzetként a Magvetőnél.
Facebook.
A belépés díjtalan.

július 23. hétfő 17:30
BUDAPESTI MOLY KLUB

LEGRÉGEBBI...

Kedves klubtagok és új érdeklődők!
Ideje leporolni a várólistát! Júniusi témánk ugyanis a legrégebbi* könyv a várólistáról lesz. Hogy honnan indult az ötletelés, azt itt olvashatjátok el: https://moly.hu/karcok/1090628

Kis segítség azoknak, akik a molyos várólistát nem a klasszikus módon használják: nem kell, hogy a választott olvasmány a várólistáról származzon, elegendő az is, ha nagyon régen, pl. évek óta tervezitek az olvasását, de eddig valahogy mégsem került sorra.
17:30-tól gyülekezünk (persze lehet korábban is érkezni), kezdés 17:45-kor várható.
Jó olvasást, jó portörlést!

július 23. hétfő 20:00
KONCERT

PENGŐ CSABA BŐGŐ SZÓLÓKONCERTJE


Pengő Csaba: Horváth Elek és Berkes Balázs növendéke volt, 2004-ben diplomázott. Első nagy zenei inspirációját a blues-tól kapta, majd számos zenei műfajban és sok produkcióban kipróbálta magát a klasszikus zenétől a jazzig. Az utóbbi években számos kisebb művet írt nagybőgőre (szólókat, duókat, és egy triót is). Ezen az estén a szólódarabjaiból játszik és néhány ismert jazz standard is elhangzik szólóbőgő átiratban.
www.csabapengo.com
Belépődíj:


július 26. csütörtök 19:00
IRODALMI EST / FELOLVASÓ EST

KIRAKÓS
Költészet: IZSÓ ZITA, SIMON BETTINA

Próza: CSUTAK GABI, KALAPOS ÉVA
Zene: BORSIK MIKLÓS


Két költő és két író közös felolvasása a Kirakós. Csutak Gabi írói világa a gyerekkor témáján keresztül kapcsolódhat Simon Bettina verseihez, utóbbi Izsó Zita költészetével köthető össze szorosabb és lazább szálakkal, például a víz motívumán keresztül, amit a Közös tenger felolvasássorozaton is nyomon lehet követni. Kalapos Éva Veronika Izsó Zitához hasonlóan drámákat is ír, és sikeres ifjúságiregény-sorozata mellett novellákat is publikál, jelenleg pedig első felnőtt regényén dolgozik.
A szerzők a Kirakós során azt is megkísérlik bemutatni, hogy hogyan illeszkedhetnek egymáshoz a versek és a prózai szövegek, mely pontokon, illetve miként léphetnek egymással párbeszédbe.
A felolvasást ütőhangszeres zene egészíti ki. Borsik Miklós egyedi módon használja a hangszerül választott eszközöket és játékosan kezeli a teret is, ahol zenél.
Csutak Gabi (1977) író. Szatmárnémetiben és Kolozsváron nőtt fel. Jelenleg Budapesten él. Első novelláskötete 2017-ben jelent meg a JAK-füzetek sorozatban Csendélet sárkánnyal címen. 2018-ban ő képviselte Magyarországot az Európai Elsőkönyvesek Fesztiválján. Prózaírás mellett műfordítással és kulturális újságírással foglalkozik.
Izsó Zita (1986) Gérecz Attila-díjas költő, műfordító, drámaíró. A FISZ- Kalligram Horizontok világirodalmi sorozat, és az Üveghegy gyerekirodalmi oldal (www.uveghegy.com) szerkesztője. Könyvei: Tengerlakó (2011), Színről színre (2014), Pesti nő (interjúk, 2017). Következő kötete 2018 őszén jelenik meg a Scolar Kiadó gondozásában.
Kalapos Éva Veronika író, újságíró, műfordító. 1983-ban született Nyíregyházán. Első regénye 2013-ban jelent meg a Manó Könyvek kiadónál, D.A.C.-Egy új élet címmel, amit a D.A.C.-sorozat további öt része követett, valamint a Massza és a Muszáj?! című ifjúsági regények. Novellákat, drámákat is ír és publikál, műfordítóként az ifjúsági irodalomban tevékenykedik, forgatókönyvíróként is kipróbálta már magát. Jelenleg első felnőtt regényén dolgozik.
Simon Bettina 1990-ben született Miskolcon, Pécsett nőtt fel. Költő, Jelenleg Budapesten él. Műveszettörténetből diplomázott az ELTÉ-n. Első, Strand című kötete 2018-ban jelent meg a József Attila Kör és a Magvető Kiadó gondozásában.
A belépés díjtalan.

augusztus 11. szombat 20:00
KONCERT

RAJASTAN

Belépődíj:

augusztus 27. hétfő 19:00
SZÜLINAP

ZT64 és PA59

Zártkörű rendezvény.

augusztus 28. kedd 19:00
ELŐADÁS

Dr. SARATH DAVALA (India)
A FELTÉTEL NÉLKÜLI ALAPJÖVEDELEMRŐL




FNA
A belépés díjtalan.

szeptember 6. csütörtök 19:00
KIÁLLÍTÁS MEGNYITÓ (még nem végleges időpont)

VANKÓ ISTVÁN

A belépés díjtalan.

szeptember 7. péntek 19:00
ANTONIONI FILMKLUB 14.

A Francia Új Hullám Filmművészeti Szakkönyvtár és Könyvkiadó, a Szerzői Filmklub, valamint a Nyitott Műhely 2017-ben bemutatja: MICHELANGELO ANTONIONI tekintete, amely megváltoztatta a filmművészetet

MAKK KÁROLY: MEGSZÁLLOTTAK
- meghívott előadó: Morsányi Bernadett művészeti író -



"Nem volt két különbözőbb mester a modern európai művészfilmben, mint az a kettő, akik ugyanazon a napon haltak meg. Bergman és Antonioni a modern korszak két pólusa. Bergman a tiszta mélység, Antonioni a tiszta felszín. Bergman az arc filmművésze, Antonioni a tájé. Bergman a tovább nem fokozható lelki dráma, Antonioni a dráma nélküli lelki üresség. Bergman a nagyközeli, Antonioni a totálkép. Bergman a szubjektív személyesség, Antonioni a személytelen hideg távolságtartás. Bergman a modern filmművészet nagy magányosa, Antonioni a modern filmművészet legnagyobb iskolateremtője. Ha Bergman meghal 1955-ben, szegényebbek lennénk egy óriással; ha Antonioni meghal 1955-ben, ma mást értenénk modern filmművészeten. /.../
Pedig 1955-ig Antonioni összes fontos stilisztikai vonása megvolt már. Sőt – szemben Bergmannal – megvolt már a legelső filmjében is. Hogy úgy mondjam, teljes fegyverzetben pattant ki a filmművészet istenének fejéből 1950-ben. Minden, amiről elhíresült később, már első filmjében, az Egy szerelem krónikájában megvolt, sőt bizonyos dolgok, melyek később „antonionis stílusjegyekként” váltak ismertté, csak itt voltak meg tiszta formában."
(Kovács András Bálint: Az eltűnt mester - Antonioni és a modernitás)


Michelangelo Antonioni (magyar módra)…

Megszállottak, magyar filmdráma, 95 perc, 1961 - rendező: Makk Károly, operatőr: Illés György, zeneszerző: Fényes Szabolcs, forgatókönyvíró: Galambos Lajos, Makk Károly, Máriássy Félix, író: Kékesdi Gyula, Almási István, vágó: Szécsényi Ferencné, szereplők: Bene László, vízmérnök - Pálos György, Eti - Pap Éva, Kecskés igazgató - Szirtes Ádám, Mezei-Hardt - Básti Lajos, Oláh mérnök - Kállai Ferenc, Főigazgató - Molnár Tibor, Józsi bácsi - Makláry Zoltán, Kútfúró mester - Pécsi Sándor
Bene László mérnök a fővárosból vidékre helyezteti magát, így menekül el tönkrement házasságából és munkahelyi problémáitól. Itt először megpróbál kívülállóként élni, és elhatárolja magát a helyi gondoktól. Ám csak rövid ideig tud passzív maradni. Az súlyos vízhiány megoldásán dolgozó Kecskés igazgató megszállottsága magával ragadja őt is, és hamarosan együtt dolgoznak a legjobb megoldáson, szembeszállva a hivatali bürokráciával. A két fanatikus ember között - akik mindent megtesznek és feláldoznak a jó ügyért - hamarosan barátság szövődik, és Bene végre megtalálja az elveszett szerelmet is, Eti, a fiatal figuráslány oldalán?

* * *
Tervezett program (a változtatás jogának fenntartásával):
október 5. péntek, Jancsó Miklós: Oldás és kötés
november 2. péntek, Antonioni: Vörös sivatag
december 7. péntek, Antonioni: Nagyítás
2019 január 4. péntek, Antonioni: Zabriskie point
február 1. péntek, Antonioni: Chung Kuo - Kína
március 1. péntek, Antonioni: Foglalkozása: riporter
április 5. péntek, Antonioni: Az oberwaldi titok
május 3. péntek, Antonioni: Egy nő azonosítása
június 7. péntek, Antonioni: Túl a felhőkön
Belépődíj: 900 Ft (Önkéntes jegyszedő kerestetik.)

szeptember 8. szombat 20:00
KONCERT

ALONG THE CREEK



https://www.alongthecreek.com/
https://www.alongthecreek.com/concerts
Ajánlott támogatás: 500 Ft (Önkéntes jegyszedő kerestetik.)

szeptember 9. vasárnap 19:00
SZÜLINAP

KGY



Zártkörű rendezvény.

szeptember 12. szerda 18:00
ANDRZEJ WAJDA VÁLOGATÁS - HARMAT GYÖRGY FILMKLUBJA A KISTEREMBEN

(az időpont nem végleges!)





A filmklubot vezeti: Harmat György filmkritikus


Harmat György filmkritikus, filmesztéta. Már bölcsészkari szakdolgozatát is filmről írta (Bergman: Szenvedély). Volt a Magyar Televízió film- és programszerkesztője. 1998-99-ben a Magyar Hírlap filmkritikusa. Szerkesztett, lektorált filmtárgyú könyveket. Színházról is ír. Legjelentősebb publikációs fóruma a Filmvilág (A realizmus csele, Előítélet a börünk alatt – Pasolini, Kizökkentek az időből – Maár Gyula, Ha a szellem szabad stb.), a Filmkultúra (Az erdő mégsem háza a harmóniának – Kézdi-Kovács Zsolt, Ha az élet színjáték – Fassbinder, Ferreri mester meséi, Hópehely, tollpihe, élet és halál – Steve McQueen: Éhség stb.) és a Librarius online kulturális magazin (Robert Wilson ereje stb.). Tanulmánya jelent meg (Godard: hogyan rombol és épít?) a JLG/JLG – Jean-Luc Godard dicsérete, avagy a filmművészet önfelszámolása című kötetben.
További alkalmak (a műsorváltozás jogának fenntartásával):
október 10.
november 14.
december 12.
2019 január 9.
Belépődíj: 900 Ft (Önkéntes jegyszedő: Votisky László)

szeptember 13. csütörtök 18:00
TÁNCHÁZ

BUDAPESTI ZSIDÓ TÁNCHÁZ
- SUE FOY (tánc), valamint BOB COHEN és MÓSER ÁDÁM (zene) közreműködésével -



Az EszterHáz Egyesület és a Nyitott Műhely új, közös programba kezd: zenész és táncszakértő barátaink közreműködésével, június 16-án, szombaton este megnyitjuk az első budapesti, zsidó táncházat. 4 generációsra tervezzük – apró gyerekeket is szívesen látunk. Az első, tavaszzáró, júniusi találkozó után, a Zsidó Táncházat majd minden évszakban megrendezzük. A Táncház kedvéért a két kitűnő zenész, Bob Cohen amerikai-magyar klezmer hegedűs és Móser Ádám harmonika művész összeáll, és együtt húzza nekünk a talpalávalót.



Sue Foy, Budapesten élő, amerikai tánckutató pedig abban segít, hogy a körtánc mindenki számára örömforrássá válhasson. Nem kizárt, hogy alkalmanként majd vendég zenész is betoppan…



Táncolni persze nem “kötelező”: örömmel várjuk azokat is, akik csak a fergeteges élőzene és a jó társaság miatt jönnének. Finta Laci bora és pálinkája se rossz… Ha már kimerültünk a sok mozgástól, pihenésképpen Bob és Sue a kelet-európai jiddis kultúra múltjáról és jelenéről beszélget velünk. Mindketten nagy utazók és felfedezők, akik kiveszik részüket a kelet-európai zsidó folklór kincseinek a megmentéséből - ugyanakkor otthonosan mozognak az európai-amerikai klezmer szcéna törzshelyein is, Berlintől Brooklyn-ig. Találkozunk júnnus 16-án a Nyitott Műhelyben?
Üdvözlettel: Pécsi –Pollner Kata & Surányi Ferec / Fran
Belépődíj: 1.500 Ft, ami a fellépő művészek honoráriumát fedezi. Gyerekeknek, diákoknak ingyenes.
Mivel a Nyitott Műhely helykapacitása véges, ezért előzetes bejelentkezést szükséges.
Cím: eszterhaz[kukac]gmail.com

szeptember 14. péntek 20:00
KONCERT

¡NOSNACH



Minimál tangó New Yorktól Odesszáig. Kelet-európai sanzon. Francia, zsidó, argentin, balkáni és cirkuszi zenék keverednek kísérleti, kortárs és szabadzenei elemekkel. Ádám és Endre nem teketóriázik. Nem létező, de mégis ismerős utakra ragadja magával a hallgatóságot és mindeközben egymást is igyekeznek lépten nyomon meglepni.
Minimal tango from New York to Odessa. East-european chanson. French, Jewish, Argentine, Balkanian and circus music fusioning with experimental, contemporary and free music elements. Adam and Endre don't fool around much. Through their music they take their audience to non existing, but still familiar paths, meanwhile trying to surprise each other by every step.



Móser Ádám - harmonika
Kertész Endre - cselló
ITT!
Másutt.
Belépődíj: 1.000, diák: 900 Ft (Önkéntes jegyszedő kerestetik.)

szeptember 21. péntek 18:30
OLÁH GÁBOR FILM- és HANGJÁTÉKKLUB, KÖNYVBEMUTATÓ

Film: A HÁZ /diplomafilm, 1963/
Könyv: 27 MÉTER ELSZABADULÁS /AB OVO Kiadó, 2018/

A belépés díjtalan.

szeptember 26. szerda 19:00
ÍRÓMOZI

 választása
- a vetítést követően az íróval        , a litera.hu szerkesztője beszélget -



 


Az Írómozi nevű írói filmklubban kortárs írók kedves filmjeit vetítjük havi egy alkalommal. A vetítések után – mint klasszikus filmklubban – beszélgetések következnek, amelyekben nem csak vendégeink vallanak filmmel kapcsolatos gondolataikról, de számítunk a jelenlévő közönség aktív értelmezői részvételére is.
Az Írómoziról bővebben:
http://www.litera.hu/dosszie/iromozi
LITERA: http://www.litera.hu/ - litera@litera.hu; litera2006@gmail.com
További vetítések:
október 31.
november 28.
január 30.
február 27.
március 27.
április 24.
május 29.
Az est az NKA támogatásával jött létre.
Belépődíj: 500 Ft (Önkéntes jegyszedő kerestetik.)

szeptember 27. csütörtök 18:00
A HOPP FERENC ÁZSIAI MŰVÉSZETI MÚZEUM FILMKLUBJA

A 2018. májusában nyílt és 2019. január 6-áig látható ISTEN / NŐ – A Dévi-kultusz és a hagyományos női szerepek Indiában című kiállításhoz kapcsolódóan bemutatjuk


- meghívott előadó:   filmesztéta, filmtörténész, sorozatszerkesztő: , valamint a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum -




A film után szeretettel várjuk Önöket egy kötetlen beszélgetésre.

A sorozat következő darabjai (a változtatás jogát fenntartva):
 
október 25. –
november 22. –
december 13. –
Belépődíj: 900 Ft (Önkéntes jegyszedő kerestetik.)

szeptember 29. szombat 20:00
SZERZŐI, ELŐADÓI EST

ÉRY BALÁZS
ESTI CSEND, AVAGY CSODAZONGORAVERSENY NAGY TÉTELBEN /HETEDIK TÉTEL/
- vendég: -



Hogy miért Csend? Mert:
A csend az a közeg, amiben minden egyes hangnak, árnyalatnak jelentősége van, legyen az zaj, beszéd, vagy a hang legkifinomultabb megjelenési formája: a zene. A belső csend pedig a hangok megértésének, befogadásának feltétele, távolabbról: a nyitottság, az önzetlenség, az embert körülvevő világot jobbító minden szándék megbecsülése.
http://erybalazs.blog.hu/2012/09/17/csend_133


Grafika: Szigeti Edit

Hogy miért Esti?
Mert Esti
egy szóval [egyszóval]: politizál,
más szóval: világnéz,
két szóval: van véleménye,
három szóval: félti a környezetét,
négy szóval: távolabb lát saját magánál…
http://erybalazs.blog.hu/2016/05/03/the_sound_of_words_552



Hogy miért Csodazongoraverseny? Mert:
megfújnám dogmatikus szimbolámat (összecsavarom a spárgát a kapcával), hogy e jelre elstartoljon a Magyar Nemzeti Csodazongoraverseny. [Próbáljon meg bárki metafora nélkül zenéről beszélni!]
http://erybalazs.blog.hu/2015/02/21/a_csodazongoraverseny_hang-es_kepzavar_nagy_tetelben?desktop&token=875a1d9931287338b94d5c63e367c7c5
http://erybalazs.blog.hu/2014/08/29/zene_hang_szerszamokra_es_zongorara
Ajánlott támogatás: 1.000 Ft (Lehet többet és kevesebbet is adni.)

október 5. péntek 19:00
ANTONIONI FILMKLUB 15.

A Francia Új Hullám Filmművészeti Szakkönyvtár és Könyvkiadó, a Szerzői Filmklub, valamint a Nyitott Műhely 2017-ben bemutatja: MICHELANGELO ANTONIONI tekintete, amely megváltoztatta a filmművészetet

JANCSÓ MIKLÓS: OLDÁS ÉS KÖTÉS
- meghívott előadó: Morsányi Bernadett művészeti író -


Ajánló: „A forgatás előtt az egész stábbal Michelangelo Antonioni filmeket nézettem.” (Jancsó Miklós)

"Nem volt két különbözőbb mester a modern európai művészfilmben, mint az a kettő, akik ugyanazon a napon haltak meg. Bergman és Antonioni a modern korszak két pólusa. Bergman a tiszta mélység, Antonioni a tiszta felszín. Bergman az arc filmművésze, Antonioni a tájé. Bergman a tovább nem fokozható lelki dráma, Antonioni a dráma nélküli lelki üresség. Bergman a nagyközeli, Antonioni a totálkép. Bergman a szubjektív személyesség, Antonioni a személytelen hideg távolságtartás. Bergman a modern filmművészet nagy magányosa, Antonioni a modern filmművészet legnagyobb iskolateremtője. Ha Bergman meghal 1955-ben, szegényebbek lennénk egy óriással; ha Antonioni meghal 1955-ben, ma mást értenénk modern filmművészeten. /.../
Pedig 1955-ig Antonioni összes fontos stilisztikai vonása megvolt már. Sőt – szemben Bergmannal – megvolt már a legelső filmjében is. Hogy úgy mondjam, teljes fegyverzetben pattant ki a filmművészet istenének fejéből 1950-ben. Minden, amiről elhíresült később, már első filmjében, az Egy szerelem krónikájában megvolt, sőt bizonyos dolgok, melyek később „antonionis stílusjegyekként” váltak ismertté, csak itt voltak meg tiszta formában."
(Kovács András Bálint: Az eltűnt mester - Antonioni és a modernitás)

Oldás és kötés, magyar filmdráma, 90 perc, 1963, rendező: Jancsó Miklós, dramaturg: Hernádi Gyula, operatőr: Somló Tamás, zeneszerző: Sárosi Bálint, forgatókönyvíró: Jancsó Miklós, író: Lengyel József, szereplők: dr. Járom Ambrus - Latinovits Zoltán, Ádámfy professzor - Ajtay Andor, Ambrus apja - Barsi Béla, Kiss Gyula - Bodrogi Gyula, Márta - Domján Edit, Eta - Medgyesi Mária, Docens - Szakáts Miklós, Beteg - Koltai János, Ápolónő - Sívó Mária
A paraszti származású sebész, Jámbor Ambrus úgy érzi, a helyén van a társadalomban. Az idők neki kedveztek, a "fényes szellők" diplomával, értelmiségi léttel ajándékozták meg. Aztán egy szép napon kénytelen szembenézni önmagával. Ádámfy professzor, a "lecserélendő régi értelmiségi" egy hihetetlenül nehéz szívműtéttel bebizonyítja, mennyire érti a szakmáját, milyen erős és mennyire emberi. Újjáéleszti, visszahozza az életbe a beteget, akiről már mindenki más lemondott volna. Ambrusnak megrendül a hite önmagában, és kérdőjeleire választ keresve hazautazik édesapjához.

* * *
Tervezett program (a változtatás jogának fenntartásával):
november 2. péntek, Antonioni: Vörös sivatag
december 7. péntek, Antonioni: Nagyítás
2019 január 4. péntek, Antonioni: Zabriskie point
február 1. péntek, Antonioni: Chung Kuo - Kína
március 1. péntek, Antonioni: Foglalkozása: riporter
április 5. péntek, Antonioni: Az oberwaldi titok
május 3. péntek, Antonioni: Egy nő azonosítása
június 7. péntek, Antonioni: Túl a felhőkön
Belépődíj: 900 Ft (Önkéntes jegyszedő kerestetik.)

október 10. szerda 18:00
ANDRZEJ WAJDA VÁLOGATÁS - HARMAT GYÖRGY FILMKLUBJA A KISTEREMBEN

(az időpont nem végleges!)



A filmklubot vezeti: Harmat György filmkritikus


Harmat György filmkritikus, filmesztéta. Már bölcsészkari szakdolgozatát is filmről írta (Bergman: Szenvedély). Volt a Magyar Televízió film- és programszerkesztője. 1998-99-ben a Magyar Hírlap filmkritikusa. Szerkesztett, lektorált filmtárgyú könyveket. Színházról is ír. Legjelentősebb publikációs fóruma a Filmvilág (A realizmus csele, Előítélet a börünk alatt – Pasolini, Kizökkentek az időből – Maár Gyula, Ha a szellem szabad stb.), a Filmkultúra (Az erdő mégsem háza a harmóniának – Kézdi-Kovács Zsolt, Ha az élet színjáték – Fassbinder, Ferreri mester meséi, Hópehely, tollpihe, élet és halál – Steve McQueen: Éhség stb.) és a Librarius online kulturális magazin (Robert Wilson ereje stb.). Tanulmánya jelent meg (Godard: hogyan rombol és épít?) a JLG/JLG – Jean-Luc Godard dicsérete, avagy a filmművészet önfelszámolása című kötetben.
További alkalmak (a műsorváltozás jogának fenntartásával):
november 14.
december 12.
2019 január 9.
Belépődíj: 900 Ft (Önkéntes jegyszedő: Votisky László)

október 10. szerda 19:00
ELŐHÍVÁS - EMLÉKEZETPANORÁMA


című kötetéről beszélget a sorozat négy állandó szereplője: Tóth-Czifra Júlia, Jánossy Lajos, Németh Gábor, Reményi József Tamás





Márciusban lett 10 éves az Előhívás!

Az Előhívás 2015-2016-2017-2018-as „szemeszterei” az önéletírás, a memoárirodalom, a vallomások könyveiről szólnak. Az alanyi elbeszélés, a korban álló, annak életvilágáról tanúskodó epika erőteljes és gazdag vonulata a magyar irodalomnak; a visszaolvasások ebben az irányban keresnek utat. Amikor irodalomról beszélünk, akkor szükségképpen történelemről is, arról a közös tudástartományról, amely minden kulturális közösségnek a sajátja. Az emlékezet elfogult, az emlékező író egy bizonyos perspektívából lát és láttat; páratlan egyszeriségében korlátai és lehetőségei; a személyiség nagyepikáját, a történeti időt tereli mederbe, mondja el.
Idén az Előhívás beszélgetéssorozatában változás annyiban történt, hogy Sipos Balázs helyét Tóth-Czifra Júlia vette át. A résztvevők viszont nem változtattak az elmúlt két év perspektíváján; a memoárirodalom, a vallomásos próza területén maradnak, mert meggyőződésük, hogy innen merítve egyszerre elevenedhetnek meg alkotók, tárulhatnak fel korszakok, Magyarország története több oldalról válik olvashatóvá.
További Előhívások:

Könyvek:
Nagy László: Naplók;
Illyés Gyula: Napló, 1956;
Beszélgetések Petri Györggyel;
Eörsi István: Időm Gombrowiczcsal;
Pilinszky János: Naplók, Levelek;
Bereményi Géza: Önéletírás (előkészületben);
Beszélgetések Hajnóczy Péterről;
Esőnap nincs, de a változtatás jogát fenntartjuk!
Az Előhívásról bővebben: http://www.litera.hu/dosszie/elohivas
A sorozatról részletesen: http://www.litera.hu/hirek/naplok-memoarok-kezdodik-az-elohivas-uj-szeriaja
A program az NKA támogatásával jött létre.
A belépés díjtalan.

október 25. csütörtök 18:00
A HOPP FERENC ÁZSIAI MŰVÉSZETI MÚZEUM FILMKLUBJA

A 2018. májusában nyílt és 2019. január 6-áig látható ISTEN / NŐ – A Dévi-kultusz és a hagyományos női szerepek Indiában című kiállításhoz kapcsolódóan bemutatjuk


- meghívott előadó:   filmesztéta, filmtörténész, sorozatszerkesztő: , valamint a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum -




A film után szeretettel várjuk Önöket egy kötetlen beszélgetésre.

A sorozat következő darabjai (a változtatás jogát fenntartva):
november 22. –
december 13. –
Belépődíj: 900 Ft (Önkéntes jegyszedő kerestetik.)

november 2. péntek 19:00
ANTONIONI FILMKLUB 16.

A Francia Új Hullám Filmművészeti Szakkönyvtár és Könyvkiadó, a Szerzői Filmklub, valamint a Nyitott Műhely 2017-ben bemutatja: MICHELANGELO ANTONIONI tekintete, amely megváltoztatta a filmművészetet

ANTONIONI: VÖRÖS SIVATAG
- meghívott előadó: Sárosi Attila filmesztéta -



"Nem volt két különbözőbb mester a modern európai művészfilmben, mint az a kettő, akik ugyanazon a napon haltak meg. Bergman és Antonioni a modern korszak két pólusa. Bergman a tiszta mélység, Antonioni a tiszta felszín. Bergman az arc filmművésze, Antonioni a tájé. Bergman a tovább nem fokozható lelki dráma, Antonioni a dráma nélküli lelki üresség. Bergman a nagyközeli, Antonioni a totálkép. Bergman a szubjektív személyesség, Antonioni a személytelen hideg távolságtartás. Bergman a modern filmművészet nagy magányosa, Antonioni a modern filmművészet legnagyobb iskolateremtője. Ha Bergman meghal 1955-ben, szegényebbek lennénk egy óriással; ha Antonioni meghal 1955-ben, ma mást értenénk modern filmművészeten. /.../
Pedig 1955-ig Antonioni összes fontos stilisztikai vonása megvolt már. Sőt – szemben Bergmannal – megvolt már a legelső filmjében is. Hogy úgy mondjam, teljes fegyverzetben pattant ki a filmművészet istenének fejéből 1950-ben. Minden, amiről elhíresült később, már első filmjében, az Egy szerelem krónikájában megvolt, sőt bizonyos dolgok, melyek később „antonionis stílusjegyekként” váltak ismertté, csak itt voltak meg tiszta formában."
(Kovács András Bálint: Az eltűnt mester - Antonioni és a modernitás)


Vörös sivatag /Il deserto rosso/ - olasz-francia filmdráma, 113 perc, 1964, rendező: Michelangelo Antonioni, operatőr: Carlo Di Palma, zeneszerző: Giovanni Fusco, Vittorio Gelmetti, forgatókönyvíró: Tonino Guerra, Michelangelo Antonioni, vágó: Eraldo Da Roma, szereplők: Giuliana - Monica Vitti, Corrado - Richard Harris, Ugo - Carlo Chionetti, Linda - Xenia Valderi, Emilia - Rita Renoir
A férjével és kisfiával biztos polgári jómódban élő "háztartásbeli" Giuliana, akinek labilis idegrendszerét megviselte egy autóbaleset, reménytelenül keresi saját magát, élete értelmét, a megfelelő közösséget, s közben feltárul, mennyire kihat a sivár-pusztító ipari táj az egyre jobban elembertelenedő emberekre. Nincs semmi, amiben vagy akiben megkapaszkodhatna. Ahogy ő maga megfogalmazza: a tettek elváltak tőle...

* * *
Tervezett program (a változtatás jogának fenntartásával):
december 7. péntek, Antonioni: Nagyítás
2019 január 4. péntek, Antonioni: Zabriskie point
február 1. péntek, Antonioni: Chung Kuo - Kína
március 1. péntek, Antonioni: Foglalkozása: riporter
április 5. péntek, Antonioni: Az oberwaldi titok
május 3. péntek, Antonioni: Egy nő azonosítása
június 7. péntek, Antonioni: Túl a felhőkön
Belépődíj: 900 Ft (Önkéntes jegyszedő kerestetik.)

november 14. szerda 18:00
ANDRZEJ WAJDA VÁLOGATÁS - HARMAT GYÖRGY FILMKLUBJA A KISTEREMBEN

(az időpont nem végleges!)




A filmklubot vezeti: Harmat György filmkritikus


Harmat György filmkritikus, filmesztéta. Már bölcsészkari szakdolgozatát is filmről írta (Bergman: Szenvedély). Volt a Magyar Televízió film- és programszerkesztője. 1998-99-ben a Magyar Hírlap filmkritikusa. Szerkesztett, lektorált filmtárgyú könyveket. Színházról is ír. Legjelentősebb publikációs fóruma a Filmvilág (A realizmus csele, Előítélet a börünk alatt – Pasolini, Kizökkentek az időből – Maár Gyula, Ha a szellem szabad stb.), a Filmkultúra (Az erdő mégsem háza a harmóniának – Kézdi-Kovács Zsolt, Ha az élet színjáték – Fassbinder, Ferreri mester meséi, Hópehely, tollpihe, élet és halál – Steve McQueen: Éhség stb.) és a Librarius online kulturális magazin (Robert Wilson ereje stb.). Tanulmánya jelent meg (Godard: hogyan rombol és épít?) a JLG/JLG – Jean-Luc Godard dicsérete, avagy a filmművészet önfelszámolása című kötetben.
További alkalmak (a műsorváltozás jogának fenntartásával):
december 12.
2019 január 9.
Belépődíj: 900 Ft (Önkéntes jegyszedő: Votisky László)

november 14. szerda 19:00
ELŐHÍVÁS - EMLÉKEZETPANORÁMA

című kötetéről beszélget a sorozat négy állandó szereplője: Tóth-Czifra Júlia, Jánossy Lajos, Németh Gábor, Reményi József Tamás




Márciusban lett 10 éves az Előhívás!

Az Előhívás 2015-2016-2017-2018-as „szemeszterei” az önéletírás, a memoárirodalom, a vallomások könyveiről szólnak. Az alanyi elbeszélés, a korban álló, annak életvilágáról tanúskodó epika erőteljes és gazdag vonulata a magyar irodalomnak; a visszaolvasások ebben az irányban keresnek utat. Amikor irodalomról beszélünk, akkor szükségképpen történelemről is, arról a közös tudástartományról, amely minden kulturális közösségnek a sajátja. Az emlékezet elfogult, az emlékező író egy bizonyos perspektívából lát és láttat; páratlan egyszeriségében korlátai és lehetőségei; a személyiség nagyepikáját, a történeti időt tereli mederbe, mondja el.
Idén az Előhívás beszélgetéssorozatában változás annyiban történt, hogy Sipos Balázs helyét Tóth-Czifra Júlia vette át. A résztvevők viszont nem változtattak az elmúlt két év perspektíváján; a memoárirodalom, a vallomásos próza területén maradnak, mert meggyőződésük, hogy innen merítve egyszerre elevenedhetnek meg alkotók, tárulhatnak fel korszakok, Magyarország története több oldalról válik olvashatóvá.
További Előhívások:

Könyvek:
Nagy László: Naplók;
Illyés Gyula: Napló, 1956;
Beszélgetések Petri Györggyel;
Eörsi István: Időm Gombrowiczcsal;
Pilinszky János: Naplók, Levelek;
Bereményi Géza: Önéletírás (előkészületben);
Beszélgetések Hajnóczy Péterről;
Esőnap nincs, de a változtatás jogát fenntartjuk!
Az Előhívásról bővebben: http://www.litera.hu/dosszie/elohivas
A sorozatról részletesen: http://www.litera.hu/hirek/naplok-memoarok-kezdodik-az-elohivas-uj-szeriaja
A program az NKA támogatásával jött létre.
A belépés díjtalan.

november 22. csütörtök 18:00
A HOPP FERENC ÁZSIAI MŰVÉSZETI MÚZEUM FILMKLUBJA

A 2018. májusában nyílt és 2019. január 6-áig látható ISTEN / NŐ – A Dévi-kultusz és a hagyományos női szerepek Indiában című kiállításhoz kapcsolódóan bemutatjuk


- meghívott előadó:   filmesztéta, filmtörténész, sorozatszerkesztő: , valamint a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum -




A film után szeretettel várjuk Önöket egy kötetlen beszélgetésre.

A sorozat következő darabjai (a változtatás jogát fenntartva):
 
október 25. –
november 22. –
december 13. –
Belépődíj: 900 Ft (Önkéntes jegyszedő kerestetik.)

december 5. szerda 19:00
ELŐHÍVÁS - EMLÉKEZETPANORÁMA

című kötetéről beszélget a sorozat négy állandó szereplője: Tóth-Czifra Júlia, Jánossy Lajos, Németh Gábor, Reményi József Tamás




Márciusban lett 10 éves az Előhívás!

Az Előhívás 2015-2016-2017-2018-as „szemeszterei” az önéletírás, a memoárirodalom, a vallomások könyveiről szólnak. Az alanyi elbeszélés, a korban álló, annak életvilágáról tanúskodó epika erőteljes és gazdag vonulata a magyar irodalomnak; a visszaolvasások ebben az irányban keresnek utat. Amikor irodalomról beszélünk, akkor szükségképpen történelemről is, arról a közös tudástartományról, amely minden kulturális közösségnek a sajátja. Az emlékezet elfogult, az emlékező író egy bizonyos perspektívából lát és láttat; páratlan egyszeriségében korlátai és lehetőségei; a személyiség nagyepikáját, a történeti időt tereli mederbe, mondja el.
Idén az Előhívás beszélgetéssorozatában változás annyiban történt, hogy Sipos Balázs helyét Tóth-Czifra Júlia vette át. A résztvevők viszont nem változtattak az elmúlt két év perspektíváján; a memoárirodalom, a vallomásos próza területén maradnak, mert meggyőződésük, hogy innen merítve egyszerre elevenedhetnek meg alkotók, tárulhatnak fel korszakok, Magyarország története több oldalról válik olvashatóvá.
További Előhívások:

Könyvek:
Nagy László: Naplók;
Illyés Gyula: Napló, 1956;
Beszélgetések Petri Györggyel;
Eörsi István: Időm Gombrowiczcsal;
Pilinszky János: Naplók, Levelek;
Bereményi Géza: Önéletírás (előkészületben);
Beszélgetések Hajnóczy Péterről;
Esőnap nincs, de a változtatás jogát fenntartjuk!
Az Előhívásról bővebben: http://www.litera.hu/dosszie/elohivas
A sorozatról részletesen: http://www.litera.hu/hirek/naplok-memoarok-kezdodik-az-elohivas-uj-szeriaja
A program az NKA támogatásával jött létre.
A belépés díjtalan.

december 7. péntek 19:00
ANTONIONI FILMKLUB 17.

A Francia Új Hullám Filmművészeti Szakkönyvtár és Könyvkiadó, a Szerzői Filmklub, valamint a Nyitott Műhely 2017-ben bemutatja: MICHELANGELO ANTONIONI tekintete, amely megváltoztatta a filmművészetet

ANTONIONI: NAGYÍTÁS
- meghívott előadó: Sárosi Attila filmesztéta -



"Nem volt két különbözőbb mester a modern európai művészfilmben, mint az a kettő, akik ugyanazon a napon haltak meg. Bergman és Antonioni a modern korszak két pólusa. Bergman a tiszta mélység, Antonioni a tiszta felszín. Bergman az arc filmművésze, Antonioni a tájé. Bergman a tovább nem fokozható lelki dráma, Antonioni a dráma nélküli lelki üresség. Bergman a nagyközeli, Antonioni a totálkép. Bergman a szubjektív személyesség, Antonioni a személytelen hideg távolságtartás. Bergman a modern filmművészet nagy magányosa, Antonioni a modern filmművészet legnagyobb iskolateremtője. Ha Bergman meghal 1955-ben, szegényebbek lennénk egy óriással; ha Antonioni meghal 1955-ben, ma mást értenénk modern filmművészeten. /.../
Pedig 1955-ig Antonioni összes fontos stilisztikai vonása megvolt már. Sőt – szemben Bergmannal – megvolt már a legelső filmjében is. Hogy úgy mondjam, teljes fegyverzetben pattant ki a filmművészet istenének fejéből 1950-ben. Minden, amiről elhíresült később, már első filmjében, az Egy szerelem krónikájában megvolt, sőt bizonyos dolgok, melyek később „antonionis stílusjegyekként” váltak ismertté, csak itt voltak meg tiszta formában."
(Kovács András Bálint: Az eltűnt mester - Antonioni és a modernitás)


Nagyítás /Blowup/ - angol-olasz-amerikai filmdráma, 107 perc, 1966 rendező: Michelangelo Antonioni, producer: Carlo Ponti, operatőr: Carlo Di Palma, zeneszerző: Herbie Hancock, forgatókönyvíró: Tonino Guerra, Michelangelo Antonioni, író: Michelangelo Antonioni, Julio Cortázar, vágó: Frank Clarke, szereplők: Thomas - David Hemmings, Jane - Vanessa Redgrave, Patricia - Sarah Miles, Önmaga - Veruschka von Lehndorff, Bill - John Castle, Mime - Julian Chagrin, Ron - Peter Bowles
Thomas, a fiatal és gazdag divatfotós nem elégszik meg a műtermek világával, valóságos figurákat és élethelyzeteket próbál ellesni és megörökíteni gépével. Egy parkban például ötletszerűen lencsevégre kap egy csókolózó szerelmespárt, aztán nem érti, miért tiltakoznak az érintettek, és miért akarják minden eszközzel visszaszerezni a negatívokat is. Amikor azonban kinagyítja a képeket, rádöbben, hogy egy gyilkosság kellős közepébe keveredett. Michelangelo Antonioni remekműve miközben feszült krimi, a megismerés és a művészi ábrázolás mibenlétéről is találóan filozofál, egyúttal hangulatosan idézi meg a hatvanas évekbeli "swinging" Londont.

* * *
Tervezett program (a változtatás jogának fenntartásával):
2019 január 4. péntek, Antonioni: Zabriskie point
február 1. péntek, Antonioni: Chung Kuo - Kína
március 1. péntek, Antonioni: Foglalkozása: riporter
április 5. péntek, Antonioni: Az oberwaldi titok
május 3. péntek, Antonioni: Egy nő azonosítása
június 7. péntek, Antonioni: Túl a felhőkön
Belépődíj: 900 Ft (Önkéntes jegyszedő kerestetik.)

december 12. szerda 18:00
ANDRZEJ WAJDA VÁLOGATÁS - HARMAT GYÖRGY FILMKLUBJA A KISTEREMBEN

(az időpont nem végleges!)




A filmklubot vezeti: Harmat György filmkritikus


Harmat György filmkritikus, filmesztéta. Már bölcsészkari szakdolgozatát is filmről írta (Bergman: Szenvedély). Volt a Magyar Televízió film- és programszerkesztője. 1998-99-ben a Magyar Hírlap filmkritikusa. Szerkesztett, lektorált filmtárgyú könyveket. Színházról is ír. Legjelentősebb publikációs fóruma a Filmvilág (A realizmus csele, Előítélet a börünk alatt – Pasolini, Kizökkentek az időből – Maár Gyula, Ha a szellem szabad stb.), a Filmkultúra (Az erdő mégsem háza a harmóniának – Kézdi-Kovács Zsolt, Ha az élet színjáték – Fassbinder, Ferreri mester meséi, Hópehely, tollpihe, élet és halál – Steve McQueen: Éhség stb.) és a Librarius online kulturális magazin (Robert Wilson ereje stb.). Tanulmánya jelent meg (Godard: hogyan rombol és épít?) a JLG/JLG – Jean-Luc Godard dicsérete, avagy a filmművészet önfelszámolása című kötetben.
További alkalmak (a műsorváltozás jogának fenntartásával):
2019 január 9.
Belépődíj: 900 Ft (Önkéntes jegyszedő: Votisky László)